søndag, maj 02, 2010

Light sodavand er billigere?

Er light sodavand, altså sodavand uden sukker, billigere end normalt sodavand, altså sodavand med sukker? Måske. Det ser i hvert fald umiddelbart sådan ud, og nu skal du høre hvad jeg baserer min påstand på.
Jeg var lige et smut i den lokale EUROSPAR, og minsandten om jeg ikke blev positivt overrasket, da jeg så at de stadig havde masser af halvandenliters flasker Coca-Cola til blot 12 kr. + pant, så altså 15 kr. i alt. Det er minsandten ikke en herregård.

Men nå, da jeg stak sodavanden under armen, kiggede jeg lige op, og så at der på skiltet blot stod 11 kr.! Kunne jeg have læst forkert? Nej, faktisk ikke! Den sodavand jeg havde under armen kostede ganske vist 12 kr. + pant, men de stort set identiske sodavand der stod ved siden af, var en krone billigere... Hvorfor? Det var light sodavand.

Nu har jeg ikke noget problem med light sodavand, jeg køber det ikke, og drikker det helst heller ikke, men det er fint nok for dem der ikke gider at have så mange kalorier eller ikke noget sukker... Men en krone billigere? Normalt plejer det at være sådan, at de sunde varer, de varer der er økologiske eller ikke indeholder sukker, altid er dyrere. Men ikke her, næh nej, vi skruer da lige prisen lidt ned.

Det kunne måske være for at få folk til at drikke lidt sundere, men adskillige undersøgelser har vist, at light sodavand faktisk slet ikke er bedre end normal sodavand. Det skader tænderne lige så meget, og det de har brugt som erstatning for sukker, skulle faktisk være mere skadeligt for vores krop. Men hey, der er jo trodsalt færre kalorier...

Hvad vil jeg sige med dette indlæg? Ikke en disse, ligesom ved samtlige andre indlæg. Nyd din light sodavand hvis du har lyst, jeg tager lige en tår af min 1,5 liters Coca-Cola.
Coca-Cola Light indeholder ingen sukker, ja tak, men til gengæld har det... Das Autozitrone!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar